fredag 7 mars 2014

Bloggkollen del 2 + sammanfattande analys och reflektion


Här kommer blogg nr 2
(Bild från vikimedia commons)


Den andra bloggen som jag har valt att analysera är en politikers blogg, nämligen Carl Bildt.

Syftet med denna blogg som uppdateras allt ifrån 2 gånger per dag till var tredje dag är att skildra en utrikesministers arbetsliv. Han kan ju inte gå in så mycket på detaljer då mycket som sker i hans arbete handlar om ”hemliga” saker, så det han beskriver är vädret, vad han har gjort och vilka han har träffa, för att sedan gå över i det här ska jag göra sedan. De som läser denna blogg tror jag är personer i olika åldrar som har olika yrken, men som är intresserade av vad en utrikesminister sysslar med. Personligen blev jag förvånad över hur mycket han verkar arbeta och hur lite han verkar vara hemma i Sverige. Han börjar varje inlägg med att beskriva vart han befinner sig, detta gör att jag som läsare dels vet vart han är men jag får också en tydlig bild över hur mycket han faktiskt reser.

Bildt kommunicerar i text, text och åter text, så bilderna och filmerna lyser med sin frånvaro, den enda bild som jag har hittat är ett foto på honom själv och det sitter längs upp på bloggen. Tur är väl det, för då vet man som läsare att man åtminstone har hamnat på rätt blogg. Längst upp finns också hans namnteckning och en bild på ett jordklot, vilket jag tycker är passande då han far och flänger jorden runt. Han berättar även bara om sitt arbete samt att han någon enstaka gång skriver något litet personlig, men det sker inte särskilt ofta, så läsaren höjer verkligen på ögonbrynen då det sker. Det måste även betonas att han verkligen inte går in på några privata detaljer, utan mer att han kanske besöker sin favoritbokhandel på en flygplats eller i någon stad. Då han aldrig ställer några frågor utan bara matar på i berättande form gör att bloggen är en envägs kommunikation. Då han verkar vara en prydlig och ordentlig människa som är lite äldre så upplever jag språket lite gammeldags och väldigt korret, vilket innebär att det inte är något talspråk, men för att vara en blogg som tillhör en politiker så kan jag nog ändå tycka att språket även är formellt men ändå avslappnat och kärvänligt på något sätt.

Vad gäller kommentarerna i denna blogg så är det i regel 2-10 personer som kommenterar inläggen. De som kommenterar håller delvis med utrikesministern samtidigt som de också gärna rättar honom, samt att de ofta stöder sina resonemang i olika artiklar, jag upplever också att man gärna rättar honom men att man inte är elak i kommentarerna. En del vill även ha mer svar på tal vilket de inte får då Bildt inte svarar på kommentarerna.

Personligen så tycker jag att denna blogg är ganska tråkig och svårläst, dels för att det saknas bilder och för att det bara matas på med en massa text, samt att texten är både liten i storlek, men också för att den är väldigt formell och korrekt. Detta tror jag inte att man som läsare förväntar sig av en blogg, även om jag nog hade anat att så var fallet på just den här bloggen då det är självaste utrikesministern (som också är en känd och ordentlig person. ) Om an hade skrivit ett annat språk så skulle det ha varit lättare och mer intressant att läsa samtidigt som jag tror att han kanske hade verkat en aning oseriös. Dock så tycker jag att det är bra att just en minister bloggar, det gör att Bildt ses som en tämligen ”modern” minister som vill att folk ska få ta del av hans arbete i den mån det går. Speciellt tycker jag att det är roligt att ”en lite äldre” person bloggar, min manna kan läsa mejl men inte så mycket mer, så då tycker jag att det är roligt att en äldre person i hans ställning faktiskt arbetar aktivt för att synas ute på nätet.
Länk till Carl Bildt blogg: http://carlbildt.wordpress.com/  

Båda dessa bloggar skrivs av offentliga personer, en som är ung och driver ett eget företag och en äldre som har hand om riket och dess säkerhet mm. Med tanke på att det är olika ålder och de båda även har olika arbeten som för dem båda är på blodigt allvar så tycker jag de olika bloggarna är anpassade och utformade efter sen som skriver.
Det som skiljer bloggarna åt är språket, antalet följare och kommentarer, där Blondinbella har både mer kommentarer och följare. Hon är dessutom mer öppen och personlig.

Likheterna är att de skildrar sin vardag om än på helt olika sätt, men som passar dem som person och yrkermänniska.



3 kommentarer:

  1. Hej,

    Väldigt roligt att ta del utav dina uppgifter, jag tycker att du är superduktig.

    Jag tycker att du har en tydlig och enkel struktur i texten vilket gör att jag som läsare hänger med väl och lätt inläggen igenom. Du har med egna tankar och reflektioner kring bloggarna som för mig förmedlar trovärdighet i det du skriver och du verkar definitivt påläst. Roligt att du valde två helt skilda bloggar men som skrivs av två offentliga personer.

    Ett plus i kanten får du av mig för att du skriver med ett bra bildspråk och förmedlar känslor och igenkännig i texten.

    Fått med det jag tycker är viktigt:

    - Interaktionen mellan läsare & skribent

    - Bra textförfattande
    
- Bra analysförmåga 

    - Egna tankar och reflektioner + slutsatser.
    
- Struktur & Enkelhet

    - Personliga kopplingar

    Mycket bra jobbat!

    //Pontus

    SvaraRadera
  2. Tack Pontus, för konstruktiv och bra feedback =) Det är alltid roligt att få beröm när man har gjort ngt bra, )( Trevlig helg!
    /Cecilia

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag hoppar in efter Pontus så kan jag instämma med hans analys. Du har en bra struktur, bra analyser och trevligt att se en hel del personliga reflektioner. Eftersom jag nu bara gör en kommentar, här istället för att även kommentera del-1, så tycker jag att du har ett lite vassare upplägg här. Du kommenterar bloggen och sen har du personliga kommentarer och reflektioner. Del 1 var mer blandad. Jag hade personligen föredragit att du mer följer strukturen här i del 2 och kanske då även lyfter över en del reflektioner från "analys" till "reflektion" på slutet.

    Jag kan även sakna en djupare analys av plattformen och upplägget. Kort sagt, det tekniska (ja, jag har läst din kommentar ;-) ). Hur är det att bläddra runt i bloggen? Blondinbella som har ett både brett och säkert mycket matnyttigt innehåll, kan man hitta tidigare information. Är det lätt att hitta, tydligt hur man hittar osv.

    //Martin - http://netculture14.tumblr.com/

    SvaraRadera