fredag 7 mars 2014

Bloggkollen del 1


Hej!
Nu kommer äntligen min analys och reflektion av de två bloggar som jag har valt. 
(Bild från vikimedia commons)

Jag kommer att börja med Isabellas blogg som jag inte tidigare följt, men eftersom jag har sett henne i TV och läst intervjuer om henne så tänkte jag att det kunde vara kul att ta en titt på det hon skriver och jag måste säga att jag blev imponerad.

Isabellas blogg ”blondinbella” som bloggen heter tycker jag riktar sig till unga personer och jag kan tänka mig att flest tjejer som läser bloggen. Jag är själv 28 år och jag tycker att jag får ut något av att läsa hennes blogg. Hon skriver varierat och blandar, karriär, fritid och familjeliv på ett bra sätt. Hon uppdaterar ca 2-4 gånger per dag och ett av inläggen brukar handla om : det här ska jag göra idag + visa kläderna som hon har på sig, vilket jag kan gissa beror på dels att hon vill visa sina kläder då bloggen även handlar om mode, samt att hon även kanske är sponsrad av vissa företag. (detta är dock inget som jag vågar säga till 100% att så är fallet) Ett av hennes inlägg brukar handla om hennes familj och då både om hennes make och deras gemensamma son. Det inlägget brukar handla om vad de ska göra på kvällen eller vad hon och sonen har gjort under dagen, samt att hon ofta även reflekterar över hur det har gått, exempelvis om de har varit på kontoret, shoppat på stan eller åkt buss. Inläggen där emellan brukar handla om hennes företag, dess produkter och vad de tänker göra i framtiden. Jag tycker själv att bloggen är rolig att läsa, dels för att jag gillar mode och får modetips, dels för att hon bjuder på sig själv och delar med sig av erfarenheter, exempelvis ekonomiska tips, inställningar och hur hon har gjort för att lyckas karriärsmässgt.

Bloggen är ljus med en enkel bakgrund. Inläggen däremot kan vara en länk till hennes youtube-klipp samt att de flesta inlägg innehåller fina och färgglada bilder.  Bilderna gör bloggen färgglad samt att de stärker budskapet som framgår i texten. Isabella för dessutom en dialog med läsarna, dels då hon ibland svarar/kommenterar de kommentarer som har kommit in, men även då hon ställer frågor till läsarna, ex ”hur tycker ni att den här produkten funkar, ska vi ha ljusrosa eller mörkrosa nagellack i kollektionen mm.” Isabella verkar dessutom läsa kommentarerna då hon i senare inlägg  exempelvis kan skriva” jag tog till mig det ni sa, nästa gång så gör vi större schampoflaskor” Jag tycker därför att det både är en blogg som är berättande men också en blogg som ställer frågor och kommunicerar med läsarna.  Bloggen är dessutom lättläst då den handlar om vardagen med allt vad det innebär vilket också gör att språket är lättsamt, enkelt och vardagligt. Jag anser även att tonen är glad och positiv och då menar jag positiv från Isabellas sida, detta trotts att en del kommentarer tyvärr är av tråkig och ibland även elak karaktär. Det får mig att fundera kring frågan hur man beter sig på nätet. Jag tror att det är lättare att säga vad man tycker när man inte står öga mot öga med personen i fråga, men jag tycker inte att det är OK då de elaka kommentarerna faktiskt i mina ögon både är kränkande och elaka. Stör man sig så mycket på Isabella så behöver man faktiskt inte läsa hennes blogg. Isabella själv har däremot svarat att hon inte tar illa vid sig av dessa kommentarer, utan ser det som att en del gillar henne och det hon gör och andra gör det inte.

Kort sagt en blogg som jag blev positivt inställd av då den förmedlar kunskap och glädje i vardagen, det måste väl också sägas att hon mitt i allt detta även gör ganska mycket reklam för sig själv, sitt företag, böcker och produkter, samt att hon även gör reklam för mycket kläder och då främst ifrån företaget Boozt, (som förmodligen sponsrar henne) Bilderna som finns med i bloggen och som visar hennes kläder och produkter är enligt mig rena reklampelaren, samtidigt som det gör blogginläggen mer verkliga och estetiskt snygga.

Länk till Isabellas blogg:http://blondinbella.se/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar