måndag 10 februari 2014

design och PUL

Hallå!

Sitter just nu och poppar musik samtidigt som maten lagar sig själv i ugnen. Har under lilla C´s sovstunder läst artiklar bl.a artikeln "Unga tjejer dominerar på bloggen" Under åren som jag pluggade i Norra Sverige så hade jag en blogg som bara mina närmsta vänner från Stockholmsområdet kände till ( det var bara de som hade adressen) På bloggen skrev jag om mitt liv som student, mitt förhållande och intresse. I artikeln ovan så skriver de att många unga som bloggar är under 20, de skriver om mode = dagens outfit i bilder, fritiden, fester och livet. Det tillhör dessutom enligt artikeln att man ska kommentera varandras bloggar både med ris och ros och då tydligen också med ganska taskiga kommentarer. I min blogg så finns det med en del av dessa komponenter i form att jag berättade om min vardag, vad som hände i skolan, hur jag mådde, vad jag hade gjort och detta gjorde jag för att jag ville att mina närmsta vänner skulle kunna vara en del av mig och mitt liv trotts att det var nästan 100 mil emellan oss. Jag hade dock inte med några bilder på mig i nya kläder, andra outfits eller liknande. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte så mycket bilder alls eftersom jag ville vara lite anonym. Mitt namn syntes heller inte (det behövdes ju inte då de flesta av de som läste bloggen ändå visste vad jag hette och vem jag var) Jag bloggade dessutom när jag var mellan 22-26 år vilket enligt artikeln är äldre än genomsnittet.

Vad gäller just den här bloggen så kanske ni tycker att designen är lite tråkig. Jag har valt att inte ha några bilder på mig sjäv då jag som lärare tycker att det känns knasigt att blogga (man vet ju aldrig om ens elever/föräldrar får för sig att snoka, inte för att jag har något att dölja men jag vill ändå ha ett privatliv.) Därför så står inte mitt namn utskrivet och som det känns nu så vill jag inte publicera några egna bilder. Möjligtvis att jag någon gång lägger ut en bild som är OK enligt upphovsrätten. För att få lite färg så valde jag dock att ha min favoritfärg rosa i bakgrunden- Ni blir säkert inte så förvånade över att jag som tjej har den favoritfärgen även om jag gillar andra färger också.

Det känns även knasigt att jag kan publicera mina egna bilder och bjuda på mig själv, då vi i skolans värld oftast tar "bakifrån bilder" då barnens ansikten inte får synas om inte föräldrarna har gett samtycke till detta. Jag har faktiskt funderat på det innan jag publicerar bilder på Facebook att jag försöker ta bort alternativt välja foton från semestrar mm där människorna runt omkring inte syns så mycket eftersom jag inte vet om dessa okända personer vill synas på webben eller inte (Gud vet hur många bilder som jag finns med på utan att vara medveten om detta)  PUL finns ju av den anledningen, just för att skydda personers uppgifter, vilket innebär att jag måste tänka på om det jag skriver kan vara känslig information, eller om det är en bild eller liknande som någon annan äger rättigheten på. Vad gäller att skydda människor och att deras idntiteter/information om dem kommer ut så tänker jag främst på personer med skyddad identitet  och hur jobbigt och svårt just internet måste vara för dem. Det gör att det är särskilt viktigt att man inte tänker på att dela vidare saker på facebook och är lite försiktig med vad man publicerar och säger. Jag har heller inte lust att göra eklam för olika kläder, utan jag beskriver hellre hur kläderna ser ut alternativt lägger ut bilder där jag kanske kommenterar " nu är det dags för middag hos våra vänner" och sedan så får den som tittar på bilden själv lista ut vart kläderna kommer ifrån =)

Vad gäller språket här på bloggen så har jag valt att skriva ganska mycket talspråk, dels för att jag tycker att det passar en blogg där man skriver vad man tycker, tänker mm i stunden som jag skriver. Detta trotts att jag vet att det är en skoluppgift. (Jag är annars noga med att skriva med lite bättre språk och ha andra ordval då jag är på jobbet eller skriver en tenta)

Nu väntar middag och TV-mys innan en arbetsdag väntar i morgon. Ska försöka skriva klart reflektionerna över de 2 bloggar som jag har valt att granska samt läsa lite mer i artiklarna från kursen som jag tyckte var intressanta att börja med =)

Trevlig kväll!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar