söndag 25 maj 2014

Feedback och reflektioner

Hej!
Hoppas att allt är bra med er! Jag vill tacka så mycket för bra feedback på uppgift 2 =)

Nedan kommer en reflektion om Camillas föreläsning. Enligt min åsikt var det den bästa föreläsningen hittills eftersom den passade så bra in på min beskrivning om varför jag läser den här kursen, så jag tyckte att jag fick mycket bra info, lite som jag redan visste men också mycket nytt.


Reflektioner från Camillas föreläsning.


Först så vill jag säga att jag tyckte att det var en bra, tydlig, intressant och lärorik föreläsning och nedan kommer några saker som jag fastnade lite extra för.

Det första som jag reagerade på var att det var så små barn som 0-2 åringars som använde sig av sociala media, att det visade sig vara barnfilm på youtube fick mig att andas ut något. Min dotter på 10 månader tittar mycket på TV eftersom Tv´n ofta står på så hon ser dels när hon sitter i sin babysitter men även när hon leker/kryper på golvet så kan hon stanna upp om det är något som hon finner intressant. Jag fick också en tankeställare, under det året som jag har varit hemma så har jag tittat på massvis av film och TV program samt att jag kollar facebook typ hela tiden, min förklaring är at jag tror att min generation är så van att bli stimulerade hela tiden vilket gör att ”bara” mata bebis eller leka på golvet utan Tv´n på i bakgrunden gör att man typ dör av tristess. Jag skulle aldrig låta min bebis surfa själv, men visst kommer hon att få se barnprogram när hon själv har något utbyte av detta.

En annan viktig sak som jag tyckte att Camilla tog upp var det här med utfrysning och att den som kanske är mobbad inte får några ”likes” alls och hur det kan påverka självkänslan. Lika så att barnen som hon hade frågat ignorerade jobbiga personer. Jag tänker att vi vuxna kanske gör en tupp av en fjäder. Något som vi inte tycker är OK kanske de bara rycker på axlarna åt och reagerar. Tipsen som framkom i hennes föreläsning tycker jag också var väldigt tydliga. Dels att man ska prata med en vuxen, men också att man anmäler det som inte har varit OK. En sak som jag tycker verkar svår är att inte skuldbelägga,, gör man det så tror jag att barnet/ungdomen har svårare att komma och be om hjälp.  Precis som Camilla sa, så kommer många barn/ungdomar råka komma till ”något läskigt” och i den situationen så tror jag att det är ännu viktigare att barnen/ungdomarna känner förtroende och vågar komma till en vuxen så att man kan prata om det tillsammans.Som förälder så kommer jag definitivt att kolla upp vilka sidor min dotter i framtiden väljer att besöka. Jag håller även med om att Facebook har blivit en plattform för alla, vilket innebär att mamma eller mormor också finns där och håller kontakten med sina vänner. Precis som barnen sa att de INTE skulle göra, tror jag många äldre gör dvs. skryter och lägger ut bilder på barn och barnbarn. Vi har sagt att det är OK att nära och kära lägger ut bilder på vår dotter, men efter den här föreläsningen så fick jag mig verkligen en tankeställare. Några av sidorna som presenterade har jag aldrig hört talas om, men då några hade gjort uppgift 2 om dessa så ska jag verkligen kolla upp det.

Ur ett genusperspektiv så tyckte jag att det var ”precis som man tänkte att det skulle vara” nämligen att tjejer var med i en plattform där man skulle bli känd och utseende verkade vara viktigt, medan killar hängde mer på youtube eller spelplattformar. Det är tydligt att vissa sidor verkligen har riktat sig till en speciell målgrupp, vilket också kan vara bra eftersom de som är medlemmar på den sidan får ut mer av sitt medlemskap då de kan träffa andra i samma ålder och med relativt liknande intressen.

En sak som jag aldrig hade hört talas om var ryktesspridningen (den där katten), och innan Camilla berättade att det var en fejk så trodde jag nästan att det var sant. Här tror jag att alla har ett ansvar, så att man pratar om vad som kan vara sant eller inte. På så sätt hjälper vi den yngre generationen att vara källkritisk och ger dem dessutom ett verktyg för vad som är OK att dela eller inte dela på nätet.

Nu ska jag fira min första morsdag och i veckan så ska jag sätta full fart med den sista uppgiften så att den blir klar innan examinationen =)

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar