fredag 2 maj 2014

läsloggar


"Det är insidan som räknas! Väldigt många av de unga som blir utsatta för nätkränkningar blir det pga sitt utseende. Det är dags att vi flyttar fokus från alla selfies och istället blickar inåt. Du är vacker som du är!”(Artikel i Dagens media 21/3-14)

Reflektion: Detta tycker jag är en bra tanka, men jag tror att det är viktigare att vi pratar med våra barn och ungdomar om hur man ska vara. Jag håller med om att bilder som läggs upp är ”de fina” bilderna, då man ofta vill visa den fina sidan av sig själv. Om vi pratar med barnen/ungdomarna om vad man säger så tror jag att det blir ett bra kilmat på nätet, men om vi bara tar bort de elaka kommentarerna så tror jag inte att det blir någon större förändring. Diskussion om rätt och fel tror jag är det bästa.

Gaming to save the world

Reflektion: Jag tyckte att detta klipp var både bra och intressant, dels då det var en tjej som höll föredraget, att hon sa väldigt mycket bra saker och att hon dessutom var effektiv. Min man har sagt att han har lärt sig engelska via dataspel samt att han lärde sig umgås med och fick många vänner via dataspelen. Han lärde sig även att samarbeta. Det föreläsaren tar upp som jag inte har tänkt på är att man kan bygga dataspelen så att de tar upp verkliga problem som ska lösas. Detta tycker jag är en smart grej, då den som spelar dels får spela ett spel men också lära sig att tänka kritiskt/problembaserat och dessutom lösa ett verkligt problem. Jag var själv på en föreläsning förra året och den handlade om hur man kan använda sig av dataspel i musikundervisningen, vilket jag tyckte var mycket intressant. Jag tror att det är ett bra sätt att lära sig på, men p.g.a dålig tillgång av digitala verktyg så har jag inte provat detta ännu.

”Livet på nätet ger fantastiska möjligheter, men ibland är eftertänksamhet en bristvara. Därför blir det extra viktigt med värdegrund och med kunskap för att kunna kritiskt granska, sätta gränser och kunna säga ja eller nej till nya erfarenheter på nätet” .(jag <3 internet dina rättigheter och skyldigheter online, s 2. Statens medieråd 2013)

Reflektion: Jag tror att det är jätteviktigt att barn/ungdomar är sig att kritiskt ganska saker, och att de även lär sig att kunna säga nej till saker som de inte tycker verkar vara något bra, det kan vara en elak kommentar eller om det är någon som inte vill göra något trotts att kompisarna gör det. Diskussion och övningar tror jag är lösningen. Barn och ungdomar får då möjlighet att tänka och reflektera över saker som de tidigare inte kanske har tänkt på, samtidigt som de kan ta hjälp av varandra och komma på lösningar om hur man ska vara på nätet.

Mediatiden, Vem är du på nätet.

Reflektion: Detta var en riktigt bra film om hur det är att spela dataspel och hänga på nätet. Jag blev dessutom glad över att det var en tjej som de valde att följa. Hon berättade om hur hon upplevde att det var att spela dataspel och hur hon ibland fick positiv/negativ feedback på att hon var tjej. En sak som jag särskilt reagerade på som hon sa var att killarna ibland kunde ha svårt att ta att hon besegrade dem och att de sedan blev sura eftersom hon var tjej. Det jag gillar med dataspel är att det är en av de få sporter där alla kan spela mot varandra på samma villkor oavsett om du är tjej eller kille. Det skulle vara roligt om det fanns fler spel där tjejer och killar spelar tillsammans då jag tror att allas olika egenskaper behövs för att bilda ett bra lag.

Mediarådets filmrum, Bris och IT 2014-04-15

Reflektion: När jag såg den här filmen så var jag först förvånad över att bris hade gjort film, för mig är bris vad de var när jag var liten, nämligen bara ett telefonnummer som man kunde ringa. Ju mer jag tänker på det så är det ju självklart att de ska ut på nätet, spela in filmer och även finnas genom en chatt. Tiden förändras och jag tycker att det är bra att bris verkar vara så mycket på nätet eftersom det är där barn och ungdomar befinner sig.

 

”Man kan alltså konstatera att spelens teman är synnerligen genusstereotypa. Tjejernas spelande domineras av titlar där å ena sidan utseende, mode, smink och glamour står i centrum, å andra sidan av titlar som handlar om omvårdnad och omhändertagande, oavsett om detta gäller gul- liga små djur, hästar eller bygget av hem och familj i The Sims-serien. Killarnas spelande handlar istället om ”traditionellt manliga aktiviteter”: strid, kamp och bemästrande, antingen i renodlade krigsspel eller i sportspel som FIFA eller NHL. En udda fågel i sammanhanget är det kombinerade äventyrs- och konstruktionsspelet Minecraft, som spelas av både tjejer och killar, om än i betydligt högre utsträckning av de senare. ”(Statens mediaråd, Rapport: Duckface/Stoneface – ungas onlineaktiviteter ur ett genusperspektiv, av Michael Forsman, 2014.s. 10)

Reflektion: Jag kan inte annat än att hålla med om att jag tror att det finns typiska ”tjej och killspel” även om det också finns undantag så tror jag att detta är svårt att komma ifrån. I skolan arbetar vi med genusfrågor och att vi inte ska bemöta tjejer eller killar på ett visst sätt, men så länge spelbranchen inte gör spel som passar båda könen så tror jag att det kan vara svårt. Tjejer är ju också mer noggranna med hur deras profiler ser ut, och lägger bara ut ”fina” bilder, medan killar inte är lika brydda.  Jag tror att alla i samhället har ett ansvar i genusfrågor, alla måste tänka på bemötande och även se att produkterna som görs exempelvis data/TV-spel ska passa alla. Genom spelen så tror jag att ungdomarna får nya vänner, blir mer sociala, lär sig bättre engelska och tränar samarbete, därför anser jag att spelbranchen har en extra vikitg uppgift i genusfrågan och i kampen om att alla är lika.

Reflektion: Detta avsnitt ur ”Uppdrag granskning” gjorde mig riktigt ledsen, arg och förbannad. Hur kan man som polis inte prioritera detta, när dessa utsatta tjejer äntligen vågade gå till polisen så fick de ju inte direkt någon hjälp. Om inte polisen kan hjälpa till, vem kan då göra det??  Hur ska vi dessutom komma tillrätta med det här porblemet rent bevismässigt? Så länge någon kan utnyttjas över nätet utan att risken är särskilt hög att man åker dit så kommer detta att fortsätta.  Hur kan man dessutom skydda sig själv och andra från att bli utsatta är en annan fråga? Jag tror att vi som medmänniskor måste hjälpa och stötta varandra, samt att alla har ett ansvar att säga nej och sätta stopp om man uppmärksammar något brottsligt.

”Idag har även internetanvändandet flyttat närmare användaren och blivit mera mobilt, såväl socialt som praktiskt, genom användandet av smartphones och surfplattor. Detta behöver inte betyda att riskerna eller de negativa erfarenheterna har ökar för de unga användarna. En utgångspunkt kan därför vara att det inte är användandet av sociala medier i sig som är en riskfaktor utan själva användarbeteendet i relation till olika faktorer hos användarpersonen (Sengupta and Chaudhuri, 2011). Kunskapen om denna relation har lett till riktade insatser i syfte att höja ungas mediekunnighet, som exempelvis vikten av källkritik på nätet.” (Ungdomsstyrelsen: Nätktänkningar _En studie av svenska ungdomars normer och beteenden, 2014.s.9.)

Reflektion: Detta är något som jag håller med om, tittar man sig omkring på bussen, på ett café på en middagsbjudning eller i skolan så sitter många med sina läsplattor eller telefoner. Jag är inte bättre själv, utan man vill liksom vara med, få bekräftelse eller bara veta det senaste. Det har gått så långt i vår familj att om vi ser på film så har min man ställt ett ultimatum nämligen att om jag tar upp telefonen och surfar så stänger han av filmen och gör något annat istället. Jag tror att alla blir mer utsatta, men vi har säkert också blivit bättre på att sätta gränser och vara mer kritiskt i vårt handlande. Det negativa är att de som redan är utsatta för exempelvis mobbing och kränkningar blir mer utsatta.  Precis som de skriver så är insatser och riktade insatser viktig i utbildningen till barn och ungdomar.

 

”För att på bästa sätt hantera dagens informationssamhälle behöver barn och unga bli mediekunniga och få kunskaper om, utveckla färdigheter i och reflektera kring hur de ska förhålla sig till information på nätet. Denna handledning syftar till att hjälpa till med det arbetet. Målet är att stärka dina elevers digitala medie- och informationskompetens. Materialet är tänkt som en dörröppnare och en igångsättare för vidare diskussioner om livet på nätet.” (Statens medieråd: Jag <3 internet, dina rättigheter och skyldigheter online, 2013.s.2)

Reflektion: Detta tyckte jag var ett jättebra material som jag har tipsat mina kollegor om, då jag själv inte är mentor för någon klass och bara träffar eleverna 4o min varje vecka så känner jag att jag är fel person att göra dessa övningar. Det jag tyckte var bra är att det dels är en reflektion/diskussionsbit i varje uppgift men också att det är en del då man kan göra övningar. Jag gillade även upplägget att man antingen kan göra alla uppgifterna, men du kan också dela upp det och ta en uppgift som passar. Detta materialet gör att vi i skolan kan tipsa och fostra eleverna i hur man är på internet samtidigt som vi kan tipsa dem om hur man kan vara källkritisk.

”I många spel är vinna detsamma som att besegra de onda datorstyrda karaktärerna och detta görs vanligen med hjälp av våld. Oftast ifråga- sätts inte vad som är ont och gott utan spelen utgår från en svartvit syn på världen. Detta kan liknas vid hjältemyter av olika slag och återfinns i andra berättande genrer som film, populärlit- teratur m.m” ( Att spela en roll. Om datorspel och dess användare. Jonas Carliqvist.s.36. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 1–2 2005 s 23–39 


Reflektion: Jag håller med, och det jag tycker är tråkigt är att man inte pratar om vad man egentligen gör och om det okey eller inte. Jag tror att det är viktigt att man gör klart att det som händer i spelets värld inte är gångbart ute i det verkliga livet. Många tror jag klarar av det, eftersom det är spelets ”regler” och då gör man det, även om det handlar om att döda så många som möjligt, utan att man sätter någon värdering i det eftersom det tillhör spelet. Det känns som att många tycker att det är okey eftersom det handlar om spelets gemenskap och spelets regler, men man vet att detta händer/gör jag bara i spelet men inte i verkligheten. Jag tror att föräldrar har en viktig roll, och ett ansvar för vad barnen spelar. Som förälder tycker jag att man ska ta reda på vad barnen spelar och vad spelen går ut på, samt att man som förälder också måste sätta stopp om ett barn spelar olämpliga spel. Vet man inte om spelet är lämpligt eller inte så kan man ju alltid provspela spelet själv, man får då insyn i vad barnen gör.


”Internet. håller. på. att. befästa. sin. position. som. en. mycket. viktig. informationsskälla. inom. vardagslivets. informationssökning. för. dem. som. använder. nätet.. Speciella. områden. där. Internet. har. erövrat. mark. är. bl.a.. hälsoinformation. där. Internet. framstår. som. en. mycket. mångsidig. informationskälla. och. s.k.. medborgarinformation. där. informations- resurser. utvecklas. inom. informationsgemenskaper. på. nätet.” (Virituell gemenskap, Ett informationsvetenskapligt perspektiv på ungdomars cyberkultur, Pia Södergård, 2007.s.19)

Reflektion: Detta håller jag med om, alla har en relation på internet och eftersom många samhällsfunktioner, uppslagsböcker och google finns på nätet, samt att nätet finns att tillgå mycket enklare i och med läsplattor, bärbara datorer och telefoner med internetuppkoppling, så har vi ett nytt sätt att söka rätt på fakta på. I skolan använder eleverna traditionella uppslagsböcker mindre, många läroböcker finns dessutom mer och mer som E-böcker, samt att eleverna får tillgång till fler datorer eller läsplattor. Skolan och samhället håller på att bli ett mer och mer datoriserat samhälle vilket gör att vi söker rätt på information på ett nytt sätt. Fördelen med E-böcker tycker jag är att eleverna bara behöver ha med sig en surfplatta med alla läxor på och att böckerna blir mer uppdaterade. Internet är en guldgruva då det gäller att söka rätt på information om något, och möjligheterna är många då det går att både använda sig av sociala medier och söktjänster. Jag tror dock att det är viktigt att eleverna tidigt lär sig att referera, och vara källkritiska. Är det här verkligen sant som jag läser? Tyvärr så tror jag att internet också har öppnat dörren för de som vill fuska, då det är lätt att bara kopiera en text utan att man kanske tänker på att det är fuska att ta något som någon annan har skrivit. Utbildning och kunskap tror jag därför är nödvändigt så att alla vet hur man gör, ska göra och vad som inte är okey att göra.

 Samtidigt som spelare själva kan välja att spela mycket för att vilja vara med i sociala gemenskaper såsom raid-guilds kan dessa gemen- skaper utöva ett grupptryck på spelaren. Flera av ungdomarna som raidat seriöst beskriver hur de spelat för att de känt sig tvungna att ställa upp för guildet.” (Att leva i world of warcraft – tio ungdomars tankar och erfarenhet. Jonas Linderoth Ulrika Bennerstedt .2012.s.57)

Reflektion: Detta är ett citat som jag känner igen mig mycket i, min man spelade mycket WOW och jag vet inte hur många gånger vi fick anpassa oss efter att han skulle spela och kunde/ville inte säga nej eftersom han hade blivit erbjuden att spela stora matcher där man var tvungen att vara många personer. Maken kände sig uppmuntrad och speciellt utvald av gruppledaren vilket också gjorde att han fick bättre självförtroende i spelet. Som jag har sagt tidigare så tror jag att dataspel bidrar till många färdigheter exempelvis samarbete, socialkompetens, och bättre språkkunskaper, men jag tror också att spelandet har en baksida. Grupptryck, känna sig tvingad och regler eller normer som bara finns i den virituella världen, vilket kan medföra att endel kan ha svårt att skilja på verklighet och fantasi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar