torsdag 29 maj 2014

loggbok

Under hela kursen så har jag då och då skrivit lite loggbok, och jag har nu inför den sista uppgiften renskrivit denna och här kommer ett axplock från mina anteckningar:

Onsdag 12/2: Jag ska ut på rastvakt, men innan jag går ut för att observera vad barnen gör så gör jag en tankekarta över vad jag tror att eleverna gör på nätet.
Facebook (fast de borde inte då åldersgränsen är 13)
Instagram
Spela telefonspel (vet ej vilka)
Se på klipp/ lyssna på musik på Youtube.

Under rasten så ser jag en massvis av telefoner, (det var innerast så de flesta var inne och spelade schack, några var ute och lekte i snön och många satt med just sin telefon.) Detta var mellanstadiet, lågstadiet är ALLTID ute så de yngre barnen leker fortfarande och gör annat som barn i 7-9 års åldern gör.

13/2 Jag blev nyfiken på vad eleverna gjorde på nätet så jag beslutade mig för att fråga några under en lektion. Till svar så fick jag precis som jag trodde, se film/lyssna på musik på youtube, instagram, facebook och dataspel. Många av tjejerna berättade att de spelade Candy crush saga på facebook, medan killarna spelade andra typer av spel där man ska skjuta saker. Många sa även att de höll kontakt med sina vänner över nätet. De flesta var klasskompisar men även kompisar utifrån.

V 8 Med utgångspunkt av mina observationer så börjar jag att leta litteratur och det jag finner extra intressant är UR´s föreläsningar om socialamedier- om att lärare måste nätvandra, och Elza Dunkels bok om barna och unga och vad de gör ute på nätet.

Efter Mikaels föreläsning så bestämmer jag mig för att titta närmare på just Facebook eftersom eleverna gärna hänger där.

Under påsklovet v 16 så börjar jag att fundera på vad jag ska göra uppgift 2 om, och jag beslutar mig för instagram eller youtube eftersom det var där som många elever sa att de hängde. Då en annan i min grupp redan hade börjat med insta så valde jag att ta tuben istället, under arbetets gång så inser jag att youtube har en massa sekretess inställningar och är mycket mer pedagogiskt än jag trodde, detta förvånar mig. Speciellt sidan med regler tyckte jag var tydlig, lättläst och bra.

3/5. Jag tar åter tag i läsningen kring kursens litteratur, jag tycker att de klippen som jag kan lyssna på och titta på en ppp samtidigt intresserar mig mest då jag lär mig mer av att tita och lyssna istället för att läsa. UR har många bra klipp och föreläsningar. Jag slås även av tanken att jag borde dela med mig av dessa klippen till mina kolegor.

Fler reflektioner och anteckningar kommer.
/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar