fredag 30 maj 2014

Reflektioner från föreläsningen presentationsteknik

Alltså vilken bra föreläsning, men HJÄLP!

Då jag i min undervisning vill spara papper så gör jag många powerpoints (använde tidigare word, men det blev så jobbigt när inte hela texten syntes på samma gång, så nu mer använder jag bara ppp) Jag tyckte innan denna föreläsning att jag behärskade programmet powerpoint ganska bra, men efter detta så inser jag att jag har ganska MYCKET kvar att lära mig. I min undervisning så har jag mestadels skrivit/kopierat in låttexter samt satt e passande bild till, exempelvis en bild på en båt om sången handlar om exempelvis havet. I detta syfte så tycker jag att det jag har gjort räcker då all text får plats samtidigt som det blir lite mer intressant med en bild på.

MEN precis som exemplet med bildläraren så har jag mycket att hämta då det gäller exempelvis musikhistoria så att det inte bara blir en envägskommunikation, jag har för visso även passande bilder på instrument och bilder på kompositörerna, men det blir ganska mycket text. Detta är något som jag måste jobba med, och jag måste nog låta det ta tid, så att det får mogna hur jag ska göra presentationen och ämnet mer intressant och hur jag kan hitta mitt sätt att fånga eleverna.

Jag fick många tips och jag kommer att göra så gott jag kan, ibland så tycker jag att det är svårt att hitta bilder som är OK att använda så det blir lätt att jag tar bilder som finns i galleriet, men det skulle man ju undvika, så jag får ge mig ut på nätet och spana helt enkelt. Jag har även hittat lite nya funktioner exempelvis pratbubblor som jag inte har tänkt på att man kan ha, samt att bildens placering även förmedlar ett budskap. Jag har heller inte tänkt på att man kan länka en film eller musik till en viss bild i presentationen vilket jag tyckte verkade enkelt och smidigt.

Många saker som jag ska tänka på i min undervisning och nästa gång jag ska göra ett område i musikhistorian så ska jag absolut tänka på Måns tips och även utmana mig själv i programmet. Detta tror jag kommer leda till att mina elever tycker att det blir mer intressant.

Som sagt till uppgift 3 så kommer jag ta till mig och verkligen försöka att "piffa till" min redovisning så gott det går, och med de medlen och den kunskap som jag har!

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar